Skip to main content

Hanuman


Hanuman Sanskrit:is an ardent devotee of Lord Rama and one of the central characters in the various versions of the epic Ramayana found in the Indian subcontinent and Southeast Asia.As one of the Chiranjivi, he is also mentioned in several other texts, such as the Mahabharata, the various Puranas and some Jain, Buddhist, and Sikh texts. Several later texts also present him as an incarnation of Shiva. Hanuman is the son of Anjana and Kesari and is also son of the wind-god Vayu, who according to several stories, played a role in his birth.

His theological origins in Hinduism are unclear. Alternate theories include him having ancient roots, being a non-Aryan deity who was Sanskritized by the Vedic Aryans, or that he is a fusion deity who emerged in literary works from folk Yaksha protector deities and theological symbolism.:39 40

While Hanuman is one of the central characters in the ancient Hindu epic Ramayana, the evidence of devotional worship to him is missing in the texts and archeological sites of ancient and most of the medieval period. According to Philip Lutgendorf, an American Indologist known for his studies on Hanuman, the theological significance and devotional dedication to Hanuman emerged about 1,000 years after the composition of the Ramayana, in the 2nd millennium CE, after the arrival of Islamic rule in the Indian subcontinent. Bhakti movement saints such as Samarth Ramdas expressed Hanuman as a symbol of nationalism and resistance to persecution.In the modern era, his iconography and temples have been increasingly common. He is viewed as the ideal combination of "strength, heroic initiative and assertive excellence" and "loving, emotional devotion to his personal god Rama", as Shakti and Bhakti. In later literature, he has been the patron god of martial arts such as wrestling, acrobatics, as well as meditation and diligent scholarship.He symbolizes the human excellences of inner self-control, faith and service to a cause, hidden behind the first impressions of a being who looks like a monkey.

Besides being a popular deity in Hinduism, Hanuman is also found in Jainism and Buddhism.He is also a legendary character in legends and arts found outside Indian subcontinent such as in Myanmar, Thailand, Cambodia, Malaysia and Bali Indonesia. Outside India, Hanuman shares many characteristics with the Hindu versions in India, but differs in others. He is heroic, brave and steadfastly chaste, much like in the Sanskrit tradition, but not celibate. He marries and has children in other cultures, as is the case in a few regional versions in India. Hanuman is stated by scholars to be the inspiration for the allegory-filled adventures of a monkey hero in the Xiyouji (Journey to the West) the great Chinese poetic novel influenced by the travels of Buddhist monk Xuanzang (602–664 CE) to India.

The meaning or the origin of word "Hanuman" is unclear. In the Hindu pantheon, deities typically have many synonymous names, each based on the noble characteristic or attribute or reminder of that deity's mythical deed.:31 32 Hanuman has many names like Maruti, Pawansuta, Bajrangbali, Mangalmurti but these names are rarely used. Hanuman is the common name of the monkey god.


හනුමාන් සංස්කෘත: ඉන්දියාවේ උපමහාද්වීපය හා ගිනිකොනදිග ආසියාව තුල ඇති රාමයානා රචනා රචනා රාමනායක හා රාමා රචකයෙකුගේ ප්රධාන චරිතයක් වේ. චිරාංජිගේ එක් අයෙකු මෙන්ම ඔහු තවත් බොහෝ පාඨවල සඳහන් වේ. මහා බහරේ, විවිධ චාරිත්ර සහ ජෛන, බෞද්ධ හා සික් යන පාඨයන් ය. පසුකාලීන කිහිපයකින් ඔහු ෂීවා ආශ්චර්යය කිරීමක් ද ඉදිරිපත් කළේය. හනුමන් යනු අංජනා සහ කෙසාරිගේ පුත්රයාය. ඔහු සුළඟ දෙවියෙකු වන ව්යුගේ පුතෙකි. ඔහුගේ කථාවෙහි කිහිපදෙනෙකුගේ උපත ඔහුගේ උපත තුළ ඉටු විය.
හින්දු ආගමේ ඔහුගේ දේවධර්ම මූලාරම්භය අපැහැදිලිය. විකල්ප න්යායන් ඔහු පුරාතන මූලයන් ඇති අතර, වෙදර් ආරියයන් විසින් සංක්ෂිප්ත නොකළ ආර්ය බැතිමත්වෙකු වන අතර, ඔහු ඉස්හා ආරක්ෂකයින්ගේ දේවධර්මවාදීන් හා දේවධර්ම විද්යාත්මක සංකේතනයෙන් සාහිත්ය කෘති තුල සාහිත්ය කෘති වලින් ඉස්මතු වූ සංයෝජනයකි.
                                                                      www.youtube.com
හනුමන් යනු පුරාණ හින්දු එපික් රාමයනාහි ප්රධාන චරිතයක් වන අතර පැරණිතම සහ මධ්යකාලීන යුගයේ බොහෝ පැරණි හා පුරා විද්යාත්මක ස්ථානවල ඔහු වෙත බැතිමතා නමස්කාරය පිළිබද සාක්ෂි නොමැත. හනුමන් පිළිබඳව අධ්යයනය කරන ලද ඇමෙරිකානුඉන්ඩෝගජඥයෙකු වන ෆිලිප්ට්ග න්ඩ්රොෆ්ට අනුව හනුමන්ට දේවධර්මවාදී වැදගත්කම සහ කැපවීම කැපවීමෙන් ඉන්දියානු උප මහාද්වීපයේ ඉස්ලාමීය පාලනයේ පැමිණීමෙන් පසු රාමයානා දෙවන ශත වර්ෂයේ ක්රි.ව. . සැමැර්ට් රඩ්දාස් වැනි භක්තිජනක සැදැහැවතුන් හනුමන් ප්රකාශ කළේ ජාතිකවාදයේ සහ ප්රතිරෝධයට එරෙහි ප්රතිරෝධයක් ලෙසිනි. නවීන යුගයේ දී, ඔහුගේ සිතුවම් සහ පන්සල් වඩ වඩාත් බහුල ය. ඔහු "ශක්තිය, වීරත්වය සහ අධිෂ්ඨානශීලී විශිෂ්ටත්වය" යන කදිම සංකලනය ලෙසද, ඔහුගේ පෞද්ගලික දෙවියන් රමාට ආදරණීය, චිත්තවේගීය භක්තියක් ලෙසද ෂක්ටි සහ භක්තිකයන් ලෙස සැලකේ. පසු කාලීන සාහිත්ය කෘති, පොරබැදීම්, ඇරොබොතික්, මෙනේටින් හා වෙහෙස නොබලා ශිෂ්යාවන් වැනි සටන් කලාවන්ගේ අනුග්රාහක දෙවියන් ලෙස කටයුතු කර ඇත. ඔහු ස්වයං පාලනයක්, ඇදහිල්ලක් හා සේවාවක්, හේතුවක් සඳහා වූ මානව විශිෂ්ටත්වය සංකේතවත් කරයි. වඳුරෙකු මෙන් පෙනෙන පුද්ගලයෙකු වීම.

හින්දු ආගමේ ජනප්රිය දේවතාවෙක් වීම හැරන්මන් ද ජෛනවාදය හා බුද්ධ ධර්මයෙහි දක්නට ඇත. ඔහු මියන්මාරය, තායිලන්තය, කාම්බෝජය, මැලේසියාව හා බාලි ඉන්දුනීසියාව වැනි ඉන්දියානු උප මහාද්වීපයෙන් පිටත සොයාගෙන ඇති පුරාවෘත හා කලා කෘති වල ජනප්රිය චරිතයකි. ඉන්දියාව හැරුණු විට හනුමන් ඉන්දියාවේ හින්දු අනුවාදයන් සමඟ බොහෝ ලක්ෂණ ඇත. ඔහු සංස්කෘතික සම්ප්රදාය තුළ මෙන්, නිර්භීත, නිර්භීත හා නිර්ව්යාජ නිර්මල ය. ඔහු විවාහ වන අතර, වෙනත් සංස්කෘතීන් තුළ ළමයින් සිටින අතර, ඉන්දියාවේ සුළු ප්රාදේශීය කලාප කිහිපයක ද එසේමය. හනුමන් විසින් විද්වතුන් විසින් ප්රකාශයට පත් කරනු ලැබුවේ අධිරාජ්යයේ අතිපූජ්ය වීරවරයෙකුගේ අනුප්රාප්තික පුරවාලුන් සඳහා අනුප්රාණයකි. එය ඉන්දියාවේ සිට බෞද්ධ භික්ෂුවක් වන සුංගාං (602-664 CE) සංචාරය මගින් බලපෑ මහා චීන කාව්යමය නවකතාවයි.

"හනුමන්" යන වචනයේ අර්ථය හෝ මූලාරම්භය අපැහැදිලි ය. හින්දු පයින්හූන්හි දී, දෙවිවරුන් බොහෝමයක් සමසංශික නාමයන් ඇත, එක් එක් උච්ච චරිතය හෝ ලක්ෂණය මත පදනම් වූ හෝ එම දේවතාවාගේ මිථ්යා ඔප්පුව මත පදනම්ව ඇත .31 32 හනුමාන්ට මරුති, පවන්සුටා, බජන්ජබාලි, මංගලූර්ති වැනි බොහෝ නම් ඇත. නමුත් මෙම නම් කලාතුරකින් භාවිතා වේ. හනුමන් යනු වඳුරු දෙවියාගේ පොදු නමයි.

Comments

Popular posts from this blog

KING DUTUGEMUNU

                                                      KING DUTUGEMUNU                                                                    දුටුගැමුණු  www.youtube.com Dutugamunu (Sinhala: දුටුගැමුණු Duṭugämuṇu), also known as Dutthagamani duṭṭhagāmaṇī and Gāmaṇī Abhaya ("fearless Gamini"), was a Sinhalese king of Sri Lanka who reigned from 161 BC to 137 BC. He is renowned for defeating and overthrowing Elara, the usurping Tamil prince from the Chola Kingdom, who had invaded the Kingdom of Rajarata in 205 BC. Dutugamunu also expanded and beautified the city of Anuradhapura and projected the power of his native Rajarata region across the island of Sri Lanka. Due to his significance as one of the most potent symbols of Sinhalese historical power, Dutugemunu's story is swathed in myth and legend. However, many aspects of the accounts of his life have been verified by contemporary inscriptions, and the basic account of his life is generally  Dutugemunu&

Thotagamuwe Sri Rahula තොට ගමුවෙ ගීු රාහුල හිමියන්

Thotagamuwe Sri Rahula  Thotagamuwe Sri Rahula තොට ගමුවෙ ගීු රාහුල හිමියන් Thotagamuwe Sri Rahula Thera (1408 - 1491) was a Buddhist monk and an eminent scholar, who lived in the 15th century in Sri Lanka. He was a polyglot who was given the title "Shad Bhasha Parameshwara" due to his mastery in six oriental languages which prevailed in the Indian subcontinent. Sangharaja Thotagamuwe Sri Rahula Thera was also a distinguished author, veteran astrologer and a proficient ayurvedic physician. Thotagamuwe Sri Rahula thera was born in 1408 at Dematana, a village close to Dedigama in Kegalle District. His lay name was Jayaba. Though his parentage is uncertain, some sources reveal that his mother was the elder sister of queen Keerawelle Kumari, who was the chief consort of King Parakkramabahu VI of Kotte.  Accordingly, his mother was princess Seelawathi and his father was prince Wickramabahu. Since prince Jayaba's mother died when he was an infant, he was kept

Suranimala සුරනිමල යෝධයා ගේ මාහා වීරකමි

Suranimala was a Sinhalese soldier in the 2nd century BCE. He was the second in command of King Dutugemunu’s army, and among ten of his best warriors known as ten giant warriors. He made an immense contribution to King Dutugemunu's victory over King Elara. He is said to have been a highly skilled swordsman and his preferred weapon was a large sword. Named by his parents as Nimala, he was the youngest of seven children. His father was known as Samgha, the village headman of Khandakavitthika in Kotthivala. Although said to have had the strength equal to that of ten elephants, in his younger days Nimala preferred to stay idle at home while his brothers worked in the family’s paddy fields. When an order was issued by the King to send one male to serve in his army, Nimala’s brothers picked him to be sent, feeling that he was no use to the family. After joining a company south of the Mahaweli River under a prince named Digabhaya, Nimala was sent on an errand to deliver a message